Kursen Narrativ design fokuserar på olika former av visuell produktion för berättande medier som film, animation, tecknade serier och spel.
Skissen som verktyg 1a
Enkla skisser ritade från minnet. Träd – Familj – Hus – Bil – Mat
Skissen som verktyg 1b
Jag valde det här fotot från gamla Sofielund för att det var något med fönstren som jag drogs till. Sedan var det nog just de fönstren på gaveln mot betraktaren jag lade minst energi på, för jag hittade annat att fokusera på. Jag gillade att det var så många nivåer i både höjd och djup och ton i bilden.
Vägkanten som bildar en diagonal i nederdelen av bilden och de linjer som den gatustensbelagda vägen skapar var också något som talade till mig. Eftersom jag började med detaljerna, där jag utgick från bilen och dess förhållande till husen, gatan och gatlampan gjorde att hela det ljusa huset inte fick plats på pappret, men det kändes ok, jag ville inte göra en replika av fotot utan mer få till linjer och perspektiv där det fanns många detaljer att fokusera på.
Från verklighet till koncept
Med skisser från mitt eget kök och studier av Tove Janssons Mumin-bilder blev det en teckning i färg av mitt eget kök i Tove Jansson-stil.
Location Scouting
Storyboard
Sida 1/3Sida 2/3Sida 3/3
Fyra rutor i sekvens
If you ever get close to a human
And human behavior
Be ready, be ready to get confused
And me and my hereafter
(Björk, Bjork Gudmundsdottir, Antonio Carlos Jobim, Nelle Hooper)
Narrativ Design
Malmö Universitet, HT2021
Kursen Narrativ design fokuserar på olika former av visuell produktion för berättande medier som film, animation, tecknade serier och spel.
Skissen som verktyg 1a
Enkla skisser ritade från minnet. Träd – Familj – Hus – Bil – Mat
Skissen som verktyg 1b
Jag valde det här fotot från gamla Sofielund för att det var något med fönstren som jag drogs till. Sedan var det nog just de fönstren på gaveln mot betraktaren jag lade minst energi på, för jag hittade annat att fokusera på. Jag gillade att det var så många nivåer i både höjd och djup och ton i bilden.
Vägkanten som bildar en diagonal i nederdelen av bilden och de linjer som den gatustensbelagda vägen skapar var också något som talade till mig. Eftersom jag började med detaljerna, där jag utgick från bilen och dess förhållande till husen, gatan och gatlampan gjorde att hela det ljusa huset inte fick plats på pappret, men det kändes ok, jag ville inte göra en replika av fotot utan mer få till linjer och perspektiv där det fanns många detaljer att fokusera på.
Från verklighet till koncept
Med skisser från mitt eget kök och studier av Tove Janssons Mumin-bilder blev det en teckning i färg av mitt eget kök i Tove Jansson-stil.
Location Scouting
Storyboard
Fyra rutor i sekvens
If you ever get close to a human
And human behavior
Be ready, be ready to get confused
And me and my hereafter
(Björk, Bjork Gudmundsdottir, Antonio Carlos Jobim, Nelle Hooper)
Dela detta: